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mono...stereo...??
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zigomard
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MessagePosté le: Mar 19 Jan - 17:47 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

bonsoir a tous,

j'ai fait l'acquisition aujourd'hui meme d'un vinyl splendide, et rare surement,
marque Phillips, avec une etiquette dore en relief "LUXUS SERIE", pochette en 2
volets toute plastifiee, musique classique, Violinkonzert etc...JS Bach. ca c'est pour
les curieux wondering
maintenant ce vinyl est...mono !!!!!
donc, la question bete , oh pas tant que ca, peut on lire des vinyls monos avec
une cellule stereo? si oui que se passe t-il?
il y a surement des amateurs dans la salle sur ce forum, Olivier entre autres Wink .

nota1: j'ai une touche mono/stereo sur mon preamp, doit je l'actionner pour l'ecoute?
nota2: je risque d'en acquerrir d'autres, oh juste quelques uns pas que ca vaille la depense
d'une cellule mono.

oufffffffffffff! a vous bravo

bow
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MessagePosté le: Mar 19 Jan - 17:47 (2010)    Sujet du message: Publicité

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François
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MessagePosté le: Mar 19 Jan - 17:51 (2010)    Sujet du message: Re: mono...stereo...?? Répondre en citant

zigomard a écrit:
peut on lire des vinyls monos avec
une cellule stereo?

La réponse est oui........
Citation:

si oui que se passe t-il?

Ben ça lit en mono Rolling Eyes   .....sauf les bruits de surface qui eux seront en stéréo, cool, non Question

Citation:

nota1: j'ai une touche mono/stereo sur mon preamp, doit je l'actionner pour l'ecoute?

Essaie pour voir si le rendu est meilleur, et n'oublie pas de remettre sur stéréo ensuite Wink
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E.P
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MessagePosté le: Mar 19 Jan - 22:40 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

Tiens! c'est marrant ça , ont dirait  que c'est "Le Jours du Mono" ! Wink


François a écrit:
zigomard a écrit:
peut on lire des vinyls monos avec
une cellule stereo?


La réponse est oui........
Citation:


si oui que se passe t-il?


Ben ça lit en mono Rolling Eyes   .....sauf les bruits de surface qui eux seront en stéréo, cool, non Question







Robert,

Bein oui , c'est la gravure qui est en mono donc ce qui en sort est d'office en mono!

À l'inverse lire du stéréo digital avec une cellule mono, je ne te dis pas le juke box!! Confused

Et pourquoi pas tenter un stylet mono si ta cellule le propose dans sa gamme de remplacement,au moins tu  éliminerais pas mal de bruits de surface.

Tu peux même tenter le coup avec un stylet DJ , ça le fait déjà mieux qu'avec de l'elliptique Hi Fi!

hats off
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Gatto Murr
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MessagePosté le: Mar 19 Jan - 23:47 (2010)    Sujet du message: Re: mono...stereo...?? Répondre en citant

zigomard a écrit:

donc, la question bete , oh pas tant que ca, peut on lire des vinyls monos avec
une cellule stereo? si oui que se passe t-il?


Rien. La cellule lis seulement le déplacement horizontal du sillon mono au lieu du 45/45 stereo.
La composante verticale (due à des imperfections du sillon) est anullé (partiellement car il s'agit d'un bruit casuel) par le bouton mono où par un câblage particulier de la cellule s'elle est branché à l'ampli mono.

---
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zigomard
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MessagePosté le: Mer 20 Jan - 09:50 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

hello,

merci pour vos petites reponses, donc c'est faisable. whew
mais pourquoi augmentation des bruits de surface?

pour Eric, non je ne veux pas me mettre a dos un achat de stylet ou pointe
 special mono, le jeu n'en vaut pas la chandelle, je dois avoir, peut etre
2 ou 3 vinyls mono, en fait meme j'eviterai d'en acheter sauf version extreme
conmme celui d'hier. j'ai d'ailleurs trouve aussi un tres vieux blues Big Bill Bronzy
(ca te fait envie Piero Razz ) stereo/mono il me semble donc....
merci a Piero pour la petite reponse technique Wink

hats off


Dernière édition par zigomard le Mer 20 Jan - 09:59 (2010); édité 1 fois
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François
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MessagePosté le: Mer 20 Jan - 09:59 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

zigomard a écrit:

mais pourquoi augmentation des bruits de surface?

Parce que ta cellule stéréo va lire également le signal gravé "verticalement" or, sur un disque mono, "verticalement il n'y a rien......que des cochonneries (bruits de surface)

Citation:
pour Eric, non je ne veux pas me mettre a dos un achat de stylet ou pointe
 special mono, le jeu n'en vaut pas la chandelle

Et pourtant, une petite GE VRII ça n'est pas cher et ça a un swing d'enfer •rock•

hats off
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zigomard
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MessagePosté le: Mer 20 Jan - 10:02 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

François a écrit:
zigomard a écrit:
Et pourtant, une petite GE VRII ça n'est pas cher et ça a un swing d'enfer •rock•

hats off

combien Francois, COMBIEN ? Mr. Green
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François
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MessagePosté le: Mer 20 Jan - 10:10 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

zigomard a écrit:

combien Francois, COMBIEN ? Mr. Green


Dans les 80€ sur la baie.......
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MessagePosté le: Mer 20 Jan - 10:24 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

Pour les curieux: Câblage de la cellule à brancher à l'ampli mono



---
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MessagePosté le: Mer 20 Jan - 10:34 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

zigomard a écrit:
... j'ai d'ailleurs trouve aussi un tres vieux blues Big Bill Bronzy
(ca te fait envie Piero Razz )


Grrrr...

À propos... est-ce que tu connais ce disque ci-dessous? (1953)




(not for sale Mr. Green )

---
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Richard
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MessagePosté le: Mar 26 Jan - 04:17 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

You people are reminding me...

There are a few different aspects to playing mono LPs. I won't get into them right now. Some stereo
cartridges can play them nicely, especially when they're fitted with an appropriate stylus. The best
cartridge for most people will be one that takes interchangeable styli, one for which the needles can
be removed and inserted safely.

If a person wants to hear mono records the way that they sounded in the early days of LPs, I cannot
think of a better cartridge than a genuine mono pickup, in particular, a GE RPX or a GE VR-II. An RPX
will, indeed, take you right back to the beginning of the LP: 1948.

A Lenco is a wonderful machine for playing all flat records because of its multiple speeds. And if
one has more than a single headshell for the original Lanco tonearm, this becomes a fine machine for
interchanging not only styli, but entire cartridges.

There were only two GE mono cartridges. The RPX was originally offered in two different styles: one
accepted two needles, the other just one. GE offered their own brand of styli; these were made for GE
by aftermarket stylus companies. Aftermarket stylus manufacturers sold these styli themselves too, but
their quality varied significantly in workmanship and, sometimes, in design. Even GE's own needles varied
in quality.

What you've reminded me is that I've been intending to begin a project of rebuilding these GE needles for
better performance than they ever had. I could use encouragement.
_________________
Richard Steinfeld
Author of The Handbook for Stanton and Pickering Cartridges and Styli
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MessagePosté le: Mar 26 Jan - 08:42 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

Hi Richard,

could you please give a glance at this offer on the bay?

http://snipurl.com/u7183 [cgi_ebay_it]

I wonder what does that "Triple play" mean.

---
Piero
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François
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MessagePosté le: Mar 26 Jan - 08:59 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

Piero,

I assume "triple play" means that it can play, with one stylus 33 & 45 rpm and with the other one, 78rpm, 2+1=3 Wink
http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_showpage.php?pic_id=5130&sid=10…

hats off
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MessagePosté le: Mar 26 Jan - 11:46 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

François a écrit:
Piero,

I assume "triple play" means that it can play, with one stylus 33 & 45 rpm and with the other one, 78rpm, 2+1=3 Wink
http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_showpage.php?pic_id=5130&sid=10…
hats off

Sounds quite obvious... Embarassed

Thanks, François.

---
Piero
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MessagePosté le: Mar 26 Jan - 18:24 (2010)    Sujet du message: mono...stereo...?? Répondre en citant

You are both correct. I will explain.

GE used the term "Triple Play" to mean that the cartridge body was intended to play all three speeds.
There were nominally two groove sizes (although I sometimes question what the 45 rpm groove really was).

The seller lists a few different cartridge and stylus designations:
Code:
REPLACES:  GE RPJ-01S,   GE RPJ-01D,   GE RPJ-O7S,  GE RPJ-07D,  501-D1, 501-D7.
USED IN: GE RPX-040A,   GE RPX-041A,   GE RPX-050A,  GE RPX-053A,  GE RPX-061A,
GE RPX-063A AND ANY GE TRIPLE PLAY CARTRIDGE NOW USING THE CLIP-IN T-BAR ASSEMBLY.
.1 MIL DIAMOND TIP PLAYS  33 AND 45 RPM RECORDS. 


All the cartridges listed are exactly the same. GE originally sold the cartridges with different combinations of stylus sizes as well as different materials (diamond and sapphire). So, they appear to be different, but they are not. Three tip sizes were made: 1.0 mil for LPs, 3.0 for consumer 78s, and 2.5 for broadcast transcriptions. This third size was only for professional use. I doubt that I have any of this size among my GE needles.

To maintain my own sanity, I refer to all these cartridges as "RPX." You can freely mix and match needles in these cartridges with no problem.
Some people prefer the RPX vs. the later VR-II for playing 78s. I know of one person with keen ears who prefers it for LPs. It's a "mellower" cartridge. The VR-II offers one clear advantage, however: it's gentler on LPs because its tracking force is 4 grams. The RPX, in my experience, needs 8 grams!
The RPX doesn't damage records as much as its force requirement would seem to do. I am talking from experience: this is the cartridge that I grew up with. My own record grooves are not worn so much by damage from the tip itself as they are by having ground-in dirt! I was young and never understood the importance of keeping records clean.

I hope to be able to reduce these pressures as well as to open up the sound. GE's variable reluctance design is fascinating, and the only implementation of this principle that actually was able to keep its place in the market. The stylus tip is located directly between the two magnetic poles, not at the end of a cantilever. Thus, it has much potential to deliver very accurate transients. The design, however, is very tricky to make in a reliable form. It was impossible for GE to get this system to work well in stereo. As with their mono cartridges, their stereo pickups carried different confusing numbers. There were two versions of the first stereo design: they differed in their amount of shielding. These cartridges were simply their mono design split into two separate halves for stereo.

GE's final stereo design is different, however. It is a major refinement throughout. But GE didn't make it for long before they stopped making cartridges altogether.
_________________
Richard Steinfeld
Author of The Handbook for Stanton and Pickering Cartridges and Styli
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