Index - FAQ - Rechercher - Membres - Groupes - S’enregistrer - Messages Privés - Connexion
Photographier les diamants

Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    Lenco Référence Index du Forum -> Vynile -> Les cellules.
Sujet précédent :: Sujet suivant  
Auteur Message
François
Invité

MessagePosté le: Jeu 26 Nov - 07:37 (2009)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

Messieurs,

j'ai créé ce nouveau fil de discussion afin de pouvoir y discuter vos techniques de photographie de diamants.

Gentlemen,

I have created this discussion thread in order to discuss here your techniques and material to take pictures of the cartridge diamond tips.

hats off
Publicité

MessagePosté le: Jeu 26 Nov - 07:37 (2009)    Sujet du message: Publicité

PublicitéSupprimer les publicités ?
François
Invité

MessagePosté le: Jeu 26 Nov - 07:40 (2009)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

maco a écrit:
Hello Richard,
Many thanks for your comments. Smile I was worried about your long absence Sad , glad you are back on the forum hats off . Here my microscope :
Il s'agit d'un Traveler USB acheté chez Aldi pour 30 € Laughing .
Trois agrandissements : 10x, 60x et 200x
En 200x la mise au point est assez difficile. La distance focale est très réduite et le mechanisme en plastique n'est pas précis Confused
Ce qui est primordial c'est l'exposition de lumière qui est insuffante avec les LED installées d'origine. J'utilise en plus une lampe de bureau à halogène que je bouge pour avoir la meilleure exposition et la meilleure réflexion possible.

Richard a écrit:

Now, to the microscope. This is most interesting. It's the same microscope that I'm using. Mine was sold as "Intel/Mattel." I've got the first version which uses lightbulbs. Yours it the later version that has LEDs instead. Here, the microscope is now offered by Blue Coral, an electronic toy company.

But my photos are not as good as yours. Yours are sharper and have more contrast. I have had a lot of trouble with lighting. Do you have any tips for me?

I had a lot of trouble with the microscope stand jerking when moved. I took it apart and lubricated it, but the improvement was not enough. The gear only moves one side of the post; the other side just slides: that's why it moves in jerks.

Note this: the supplied software for both brands is the same. It's horrible! It's sadistic. It's stupid.
But, the microscope itself actually has a common TWAIN interface, and it has fairly decent embedded software. Thus, I discovered that I could use the microscope perfectly with the free program Irfanview. I removed the supplied software.

The result is that I have much better control over the image and a lot less frustration. But I still need better image quality. I am thinking of adding an additional lens. One of the members of François' old board had achieved success using the lens from a CD player for great stylus magnification.

The issue with the built-in lightbulbs is this: the microscope is powered by the computer's USB. In order to avoid overloading the computer's power supply, the illumination load has to be kept low. Thus, the microscope's bulbs are intentionally dim; the microscope compensates by amplifying the image (and adding noise). They changed to LEDs to raise the light power and simultaneously reduce the current draw. I am annoyed by the blue shroud which prevents adding more light from the side. Nonetheless, this tool has much potential.

I was introduced to this microscope by an electronics engineer who used it in his work to examine circuit boards. He also used it to look at phono needles at home. He sent me a few pictures of an Ortofon 78 stylus. I could see a "cave" in the diamond!
domlambri
-Membre-
-Membre-

Prénom: Dominique
Langue 1: fr

MessagePosté le: Ven 27 Nov - 23:10 (2009)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

Bonsoir à tous je trouve ce sujet est tres pertinant & intéressant à plus d'un titre.

1er je pense qu'il serait intéressant de voir vos clichés. Ne serait ce que pour constater de l'efficassitée de vos microscopes.
2eme permetre au plus grand nombre de voir la différence entre un bon diamant et un usé; ainsi que les diferents types d'usure.
3eme Les différents materiels que chacun utilise et avec quel résultat?

Personnelement j'utilise un compte files de très bonne qualité qui me donne moyenement satisfaction, car pas assez de précision (puissance).
Il y a quelques années j'avais acheté sur le boncoin un microscope pour enfant à 3 tourelles de x100, x200 et x400. Et la grande déception RIEN RIEN que dalle. Circulez il n'y à rien à voir. Je pense que dans ce type de produit il y a le pire et le meilleur. (j'ai eu le pire). (voir photos à gauche le compte files)

Je viens de commander un truc qui me semble bien avec éclairage leds incorporées et grossisement 45 x.
Je vous en ferais le compte rendu dés que je le reçois.
A suivre

domlambri
-Membre-
-Membre-

MessagePosté le: Dim 20 Déc - 22:18 (2009)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

Bonjour à tous,

J'ai reçu ce samedi mon mini microscope qui n'est pas mal du. Il permet de voir assez bien et surtout assez facilement son diamant. Ce mini microscope est equipé d'un zoom qui doit porter le grossissement de 10 à 45 x. naturelement plus tu pousses le zoom plus la distance focal se reduit, ce qui signifit qu'il est pratiquement impossible de regarder le diamant latéralement à 45x.
Malgrés tous je conseille tout de même l'achat de ce produit qui permet pour un coup modique de contrôler l'état de son diamant.
Les +: Prix. rapidité, facilité de mise en oeuvre. éclairage intégrés amplement assez puissant. Permet de multiples utilisations pour un grand nombre de domaines.
Les -: Manque de puissance.

http://www.a2s-venoxis.com/top-vente-produits-high-tech/mini-microscope-x45…

Chez ce même marchand vous trouverez entre autre un choix de plusieur mini ballance de précision entre 13 et 30 €uros qui me semble pas mal du tout pour régler nos chères platines.
Je vais peut etre m'en offrir une pour noël. Je vous tiens au courant.

http://www.a2s-venoxis.com/categories/balance-de-precision.html
domlambri
-Membre-
-Membre-

MessagePosté le: Dim 20 Déc - 22:32 (2009)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

Au faite François et Richard j'aimerai bien voir les images de vos diamants. Aller ne vous faites pas prier.
Au moins pour moi, pour mon petit Noël. Surtout la grotte dans le saphir 78 T de Richard.
maco
*
*

Prénom: Mario
Langue 2: en
Langue 3: de
Langue 4: it

MessagePosté le: Lun 21 Déc - 11:08 (2009)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

45xc'est pas assez pour détecter l'usure, au plus on peut détecter des défauts et des diamants endommagés. Sur 200x on peut, en fonction de l'exposition à une source de lumière plus forte, deviner l'usure plus que la voire. Le meilleur moyen c'est d'employer les réflexions lumineuses pour visualiser les parties usées. Mais bien avant que l'usure est bien visible elle est bien audible !
-Membre-
-Membre-

MessagePosté le: Lun 21 Déc - 13:59 (2009)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

Bonjour Mario,

Le probléme est que l'usure ce fait petit à petit et que cela ce dégade au niveau sonore de la même façon par un glissement en pente très très douce et c'est comme cela que déçu tu n'écoutes plus tes vinyles. C'est pour cela que je trouve ce post primordial et que j'attends toujours les photos de Francois et Richard.
Sinon et toi comment fais tu? Quel matériel utilises tu? Donnes nous ton expérience et ton savoir. Dominique
maco
*
*

MessagePosté le: Lun 21 Déc - 14:54 (2009)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

Salut Dominique,

Il s'agit du traveller de Aldi que tu vois en photo sur la réponse de François. Il grossit 10x, 60x et 200x. Le grosissement à 200x est un jeu de patience, mais avec une main tranquille et une bonne source de lumière on peut réussir de bons clichés. Ce soir je mettrai quelques clichés sur ce fil, y inclus deux ou j'ai un doute sur l'intégrité du diamant

A+ hats off
*Membre *
*Membre *

Prénom: Richard
Langue 1: en

MessagePosté le: Sam 26 Déc - 12:31 (2009)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

I am sorry to disappoint people who want to see my photographs. I am not able to post these easily since my microscope is on a different computer that is not connected to the internet. I also wrote a detailed reply which was "eaten" by this bulletin board system. I am now writing in a text editing program so that my work won't dissappear again.

I feel that the discussion is progressing well, especially regarding the "Traveler" microscope (which was marketed here by Intel/Mattel and now by Blue Coral). I think it is domlambri who has made a couple of important points. I will re-phrase what he said and add to it.

- By the time that wear is visible as distortion of the diamond tip, the diamond has already been wearing records. A stylus should be replaced before wear is visible.

- The view of a diamond tip that matters is either from the front or the back. A side view won't show the wear that we need to see.

- A top view can be useful too if the lighting is proper.

- A front or back view with diffused lighting from underneath is excellent. In fact, this is the way that Expert Stylus examines needles. It is also the view that I use most often.

- What we want to see is the two points at which the diamond tip contacts the groove walls.

I use the Intel/Mattel microscope mostly to examine needles which I'm not certain are new. I have acquired a few styli from one or two repair shops that were probably tried only to prove not to be the proper stylus for the cartridge. Thus, the stylus package was opened (and even lost). I have other ways of examining styli to determine if they've been used or not. But I still want to satisfy myself that the stylus is good; this is especially true if I am selling the needle to someone else.

I hope that my comments are useful.
maco
*
*

MessagePosté le: Sam 26 Déc - 22:21 (2009)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

Hello Richard hats off ,

Yes I do agree with your findings, but it is quite finicky to take shots from the rear of the stylus, need to bluetack the stylus assembly on a support and quite impossible with MC carts where you cannot remove the stylus Confused . But the microscope is very useful to periodically check as you can see from the following pictures. With one of my Audio-technica .4x.7 stylus (very low hours) I suddenly noticed increased sibilance during play of a record.. checked the settings, they were fine, then removed the stylus and viewed it thru the scope :

I also use a (free and marvelous) software called Irfanview to check my photos and to do some picture analyzing, in this case I used false colouring to enhance shapes and spots on a image.

You can notice a chip-off on the front of the diamond, maybe not so critical as if it would be located on the rear, but enough worrying to dispose it away. Next pictures are the same stylus viewed from the back :

I didn't remember hitting the needle somewhere, maybe the diamond (black industrial) had just a weak spot or inlay. Lucky me I had bought two of the ATPN5 styluses, so I have a spare. I just love this pro type cartridge as it has a very low compliance (5cu) and rocks like hell •rock•  on the heavy arms. It is not build any more since 25 years I think. AT specs VTF between 2-4g, but it is tracking fine at 1.8g even on moderately warped records.

Dernière édition par maco le Dim 27 Déc - 00:22 (2009); édité 2 fois
maco
*
*

MessagePosté le: Sam 26 Déc - 22:36 (2009)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

Here another example of why the microscope is useful. When I bought the Denon DL-160 HOMC cart, I was at first somewhat disappointed by the lack of 'big sound' and poorly focused mid-range. Also playing with high Anti-skate didn't arrange a floating image. Thought that maybe the tiny hypereliptical shape had poor contact on the groove, but after examining thru the scope I noticed the stylus was not set correctly square, in fact it is turned in a inside angle.

The cartridge slightly played out of phase. Just twisted the cartridge a bit outwards and result : eveything snapped back in focus, stable imaging, fuller sound and a big grin on my face Mr. Green

hats off
*Membre *
*Membre *

Prénom: Richard
Langue 1: en

MessagePosté le: Jeu 31 Déc - 23:40 (2009)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

Yes!

Great work, Mario!

We have to tame this microscope: it has great promise. It deserves "The Lenco Treatment."

The combination of the Traveler/Intel-Mattel/Blue Coral microscope with Irfanview is a happy marriage.
I assume that the software that comes with comes with the Traveler is the same software that was provided
by Intel and Mattel. So, to anyone who has one of these microscopes, I suggest that you do the same thing that
I do with Empire cartridges: take the program disc, step on it, jump on it a few times, and then burn it.
Uninstall the horrible program.

If you own one of these microscopes, do the following:
Download and install a copy of IrfanView; you can run the microscope directly into Irfanview: the microscope's
built-in software interface is universal. In fact, the microscope is more controllable with a universal TWAIN
program (like Irfanview) than it is with its own dedicated program (which shows just how awful its own software is).

Mario, thanks for mentioning your use of IV to shift the color to improve the image. I never thought of that and I'll try it..

I also want to add something about your needle:
The elliptical tip size, .4 x .7 mil, is typically a lower-cost, lower-performing elliptical size. It's usually been
offered in a heavy-tracking stylus. I've only found one light-force .4 x .7 in the entire Stanton/Pickering line, and it was
made for an obscure cartridge.

Audio-Technica, on the other hand, offered this tip quite often in a low-force stylus. This size has been overlooked
by autiophiles. But it is actually quite useful.

Back to the microscope and its software, IrfanView isn't the only good program that will work with it. Any program
that has a TWAIN interface may be used. TWAIN is the typical in/out standard for scanners and other imaging devices.n

IrfanView is free. Irfan asks for donations, and I sent him a little money a while back. It's an extremely useful, well-crafted
program that converts image formats and offers many image editing functions. It's a nice piece of work.
rasta
Membre*
Membre*

Prénom: Martin

MessagePosté le: Ven 1 Jan - 17:27 (2010)    Sujet du message: Photographier les diamants Répondre en citant

J'ai reçu le mien hier et je trouve ça très bien pour le prix bravo  ce qui ma permit de constater l'efficacité de la fameuse éponge magique Exclamation
Bonne année a vous tous et longue vie au forum
Contenu Sponsorisé

MessagePosté le: Aujourd’hui à 00:48 (2016)    Sujet du message: Photographier les diamants

Poster un nouveau sujet   Répondre au sujet    Lenco Référence Index du Forum -> Vynile -> Les cellules. Toutes les heures sont au format GMT + 1 Heure
Page 1 sur 1

Sauter vers:  

Index | Creer un forum | Forum gratuit d’entraide | Annuaire des forums gratuits | Signaler une violation | Conditions générales d'utilisation